پرستاری از سالمند در منزل

مرکز خدمات پرستاری نیکو حامیان ایرانیان

ثبت28319

سالمندی پدیده ای است که میتوان آن را مرحله ای از سیر طبیعی زندگی

انسان،فرایندی که برای همه افراد بشر پیش می آید و از آن گریزی نیست.

       همان طوری که در تمام مراحل عمر بشر،از دوران جنینی،نوزادی،کودکی،بلوغ و میانسالی،انسان نیازمند مراقبت های بهداشتی خاص در هر یک از این دوران ها میباشد،سالمندی نیز از این قاعده مستثنی نمیباشد.

و از آنجایی که هدف سیستم های بهداشتی مراکز خدمات پرستاری نیکو حامیان ایرانیان حفظ و ارتقای کامل سلامت برای همه آحاد جامعه است،بنابراین ،سالمندان به عنوان گروهی از جامعه و خصوصا یک گروه آسیب پذیر،در راستای همین هدف قرار میگیرند.

با پیشرفت بهداشت و ارائه مراقبت های پیشگیرانه و کنترل بیماریهای واگیردار،طول عمر انسان افزایش پیدا کرده است.و شمار سالمندان بخصوص در کشورهای پیشرفته و در حال توسعه به شدت افزایش یافته است.

آنچه مسلم است با افزایش سن،خطر بیماریهای حاد و مزمن افزایش یافته و توانایی های عملکردی افراد و نیز قدرت حواس و ادراک آنان کاهش میابد.

خوشبختانه همه مشکلاتی که متعاقب سالمندی به وقوع میپیوندد،در تمامی افراد،حادث نمیشود. در حقیقت ،بسیاری از آنان میتوانند رفتارهای پیشگیرانه را اتخاذ نمایند و بدین ترتیب از بروز بیماری ها جلوگیری کنند.

 

.


نیازهای اساسی سالمندان:

– نیاز به سرپناه
– نیاز به مراقبت
– ارتباطات اجتماعی
– نیاز به بهداشت
– نیاز به پول
واکسن های مورد نیاز جهت سلامتی:
واکسن کزاز و دیفتری: هر ۱۰ سال یکبار
واکسن انفولانزا: افراد بالای ۶۵ سال به غیر از بیماران ایدز و بیماری های قلبی عروقی و کلیوی
واکسن سینه پهلو(نیوموتی): یک بار در سال از سن ۶۵ سالگی
واکسن هپاتیت ب: مخصوص کسانی که با خون سروکار دارند یا با یک فرد هپاتیتی زندگی میکنید.

علایم موثر در ایجاد مشکلات تغذیه ای سالمندان:

– جسمانی
– روحی و روانی
– مشکلات اقتصادی
در دوران سالمندی علاوه براینکه فعالیت جسمانی انسان کم میشود سوخت وساز درونی بدن کم میگردد از نظر تشخیص مزه ها هم تغییراتی ایجاد میشود پس در نتیجه اشتها کمتر شده .
از نظر روحی و روانی هم چون در این سن حس تنهایی پیش می اید در خوردن تاثیر میگذارد و ممکن است از نظر مادی هم به اندازه ای نباشد که بتواند مواد مورد نیاز را تهیه کند .
برنامه غذایی مناسب دوران سالمندی :
گروه شیر و لبنیات: به اندازه ۲ تا ۳ سهم در روز .
یک لیوان شیر یا ماست یا کشک یا یک قوطی کبریت پنیر یا ۲ لیوان دوغ کم نمک یا یک لیوان و نیم بستنی
گروه گوشت و تخم مرغ و حبوبات و مغزها: ۲ تا ۳ سهم در روز
یعنی ۲ تا ۳ قطعه گوشت خورشتی یا یک قسمت پایین ران مرغ بزرگ یا نصف سینه مرغ کوچک یا یک لیوان حبوبات پخته یا نصف لیوان انواع مغزها یا دو عدد تخم مرغ
گروه نان و غلات : ۶ تا ۱۱ سهم در روز
یعنی یک کف دست نان تافتون یا بربری یا سنگک یا ۴ کف دست نان لواش یا نصف لیوان برنج پخته یا ماکارانی یا یک لیوان غلات پخته
گروه میوه و سبزیجات: ۲ تا ۴ سهم از میوه ها و ۳ تا ۵ سهم از سبزیجات
یعنی یک عدد سیب یا پرتقال یا هلو یا ربع طالبی یا نصف لیوان گیلاس یا حبه انگور
یک لیوان سبزی برگی خرد شده مثل کاهو و اسفناج یا نصف لیوان سبزی پخته یا یک عدد سیب زمینی متوسط
سالمندانی که در معرض لاغری هستند وعده صبحانه را کامل بخورند و از پنیر و گردو استفاده نمایند , مصرف روغن زیتون یا دانه انگور در کنار سبزیجات و سالاد و غذا را فراموش نکنند .
بیماران دیابتی دقت کنند که وعده غذاها را بیشتر کنند ولی مقدار را کمتر , از میوه های غیر شیرین استفاده کنند و بین فعالیت و تغذیه تعادل داشته باشند .

بیماران قلبی عروقی نمک غذا را کمتر کنند و بجای روغن های جامد از روغن های مایع , سرخ کردنی از آبپز یا تنوری ,عدم بیش از ۴ تا ۵ تخم مرغ در هفته به هر صورت .

دیدگاهتان را بنویسید